1. Allmänt
Nedanstående villkor reglerar avtalet mellan beställaren och Kristall Service i Stockholm AB hädanefter kallad leverantören.
1.1 Begreppsbestämningar
Beställare: Den som beställt tjänsten eller den för vars räkning tjänsten utförs.
Leverantör: Den som utför tjänsten.
2. Ansvar
2.1 Leverantör
* Leverantören skall utföra arbetet fackmässigt.
* Leverantören skall med tillbörlig omsorg ta tillvara beställarens intressen och samråda med beställaren i den utsträckning som behövs och är möjlig.
* Leverantören förbinder sig att utföra alla de artiklar som anges i bilaga 2 (hemstädnings checklista) och tilläggstjänster köpta av kunden.
* Vid hemstädning premium förser leverantören nödvändiga städprodukter som behövs för att utföra tjänsten.
* Vid hemstädning premium rengör/avkalkar leverantören diskmaskinen och tvättmaskinen en gång i kvartalet.
2.2 Beställaren
* Beställaren tillhandahåller belysning och el i varje rum (extra viktigt under vintertid för att vi ska kunna utföra vårt jobb) och tillgång till varmt och kallt vatten, uttömningsmöjlighet samt soprum/soptunna där vi kan slänga en mindre påse med skräp.
* Beställaren tillhandahåller utrustning för tjänstens utförande såsom strykjärn, fungerande dammsugare med tillbehör samt toalettborste.
* Beställaren skall se till att material såsom moppar och mikrofiberdukar som används av leverantören vid tjänstetillfället tvättas mellan tillfällena.
* Beställaren skall utse en kontaktperson till vilken leverantörens personal kan vända sig till med frågor och rapportering.
* Beställaren kan beställa tilläggtjänster enligt de priser som finns i kalkylatorn. Beskrivning av tjänster finns i punkt 13 i storstädnings avtalet.
3. Betalning
* Betalning sker till leverantörens bankgiro, bankkonto eller Swish. Betalning skall ske 10 dagar efter fakturadatum. Det ligger på kundens ansvar att kontrollera så att tak för skattereduktion ej överstigits. För det fall där skattereduktion har nyttjats fullt ut är kunden ersättningsskyldig för de kostnader detta åsamkar leverantören.
* Leverantören utfärdar en månadsfaktura den 1:a varje månad. Faktura skickas som standard till kundens e-postadress. Faktura kan även skickas som brev (kostar 29kr) eller på Kivra.
* Vid försenad betalning utgår en påminnelse. Den första påminnelsen är kostnadsfri. Nästa påminnelse (efter 10 dagar) kostar 60kr. Vid försenad betalning efter en månad utgår dröjsmålsränta enligt lag.
4. Pris
* Priset som anges under bokningen kommer inte att ändras om alla uppgifter som beställaren lämnat är sanna. Leverantören har rätt att verifiera de uppgifter som beställaren lämnat. Priset kan komma att justeras beroende på antal rum, möblering, omfattning etc.
5. Prisjustering
* Vid förändring av leverantörens kostnader för personalens löner och förmåner enligt lag eller kollektivavtal, allmänna försäkringar, statliga och/eller kommunala avgifter och skatter, äger denne rätt att justera avtalat pris för pågående entreprenad. Prisjusteringen sker första december varje år enligt SCB Städindex.
6. Avbokningar
* Beställaren kan avboka hemstädning med full kostnadsreduktion om avbokning görs minst 24 timmar innan städtillfällets början. Avbokning senare än 24 timmar innan resulterar i att kunden debiteras för 50% av kostnaden för städtillfället. Alternativt kan städtillfället om möjligt bokas om i samråd med leverantören.
7. Uppsägning
* Beställaren kan säga upp abonnemangstjänst gällande tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid. Uppsägningstiden är två veckor för städningar varje & varannan vecka samt fyra veckor för var fjärde vecka. Avbokningar kan inte göras under uppsägningstiden. Uppsägning av avtal skall skicka via e-post till info@kristallservice.se
8. Ångerrätt
* Beställaren har rätt att frånträda avtalet om beställaren meddelar leverantören om detta inom (14) dagar från första städtillfället. Frånträdda avtalet skall skickas via e-post till info@kristallservice.se
* Vid frånträde från avtalet har beställaren inte rätt till rabatter och erbjudanden.
9. Erbjudanden
50 % rabatt på din första hemstädning
* Erbjudandet gäller endast nya kunder.
* Erbjudandet gäller endast för hemstädning.
* Erbjudandet gäller endast kunder som bokar regelbunden städning varje vecka eller varannan vecka för minst två månader.
* Rabatten kommer att dras av från månadsfakturan efter att alla villkor är uppfyllda.
50 % rabatt på din första hemstädning för rekommendation
* Erbjudandet gäller endast för våra stamkunder.
* Erbjudandet gäller endast för hemstädning.
* Erbjudandet gäller även kontor.
* Den nya kunden från en rekommendation måste samarbeta med oss i minst två månader, med hemstädning varje vecka eller varannan vecka för att erbjudandet ska gälla för stamkunden.
* Rabatten kommer att dras av från månadsfakturan efter att alla villkor är uppfyllda.
Fönsterputs för stamkunder
* Erbjudandet gäller endast för våra stamkunder.
* * Priset efter Rut-avdrag.
* Erbjudandet gäller endas för fönsterputsning på städdagen.
* Rabatten kommer att dras av från månadsfakturan efter att alla villkor är uppfyllda.
Storstädning med fönsterputs
* Erbjudandet gäller endas för fönsterputsning under storstädning.
* Erbjudandet gäller för våra stamkunder och nya kunder.
* Rabatten kommer att dras av från månadsfakturan efter att alla villkor är uppfyllda.
10. Röda dagar
* Leverantören utför normalt inte arbete på arbetsfria dagar, s.k. röda dagar. Städtillfällen som infaller på röda dagar kan ombokas till annan helgfri vardag i samråd med leverantören.
11. Nycklar
* Beställaren ska tillhandahålla leverantören nödvändigt antal nycklar, brickor och larmkoder. Tillhandahållande av nycklar skall ske till en för leverantören behörig person på plats eller ska levereras till leverantörs kontor. Varje nyckel kommer att markeras med ett unikt nummer med en SSF-bricka. Som kund kommer du att få information om ditt nyckelnummer i vårt system. Efter avslutat arbete förvaras nycklarna på en säker plats.
12. Försäkring
* Leverantören skall under kontraktstiden upprätthålla en försäkring som säkerhet för fullgörandet av eventuell skadeståndsskyldighet. Leverantören har ansvarsförsäkring via Länsförsäkring som täcker personskada och sakskada upp till 10 miljoner kronor. Det åligger beställaren att upprätthålla fullgott sedvanligt försäkringsskydd.
13. Information
* Det åligger beställaren att skriftligen informera leverantören om beställarens regler och föreskrifter som berör leverantörens utförande av avtalade tjänster. Det åligger även beställaren att informera leverantören om eventuella förändringar som påverkar utförandet av tjänsten, t.ex. ombyggnad etc.
14. Tillägg
* Leverantören kan byta sängkläder. Tjänster kostar 50kr/styck efter Rut-avdrag.
* Leverantören kan rengöra ugn invändigt. Tjänster kostar 275kr efter Rut-avdrag.
* Leverantören kan rengöra kylskåp och frysskåp invändigt. Beställaren ska stänga av och avfrosta kylen/frysen minst 4 timmar innan städtillfället. Tjänster kostar 200kr efter Rut-avdrag.
* Leverantören kan vattna blommorna. Tjänster kostar 50kr efter Rut-avdrag
* Leverantören kan stryka kläderna. Tjänster kostar 200kr/timme efter Rut-avdrag.
15. Övrigt
* Beställaren samtycker till att fotografera utfört arbete och eventuella skador. Leverantören har möjlighet att dela dessa bilder på sina sociala medier och hemsida.
* Beställaren samtycker till att leverantören kan skicka en länk till reco.se för att kunna lägga upp en åsikt om storstädning.